Hoeveel calorieën heb je per dag nodig?

Partnerbericht

Ons lichaam heeft brandstof nodig. Onze voeding levert deze. De hoeveelheid energie die we nodig hebben drukken we uit in calorieën. In dit artikel lees je hoeveel calorieën je lichaam dagelijks nodig heeft.

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een eenheid om een hoeveelheid energie aan te geven. Een kilocalorie is de hoeveelheid energie die nodig is om een kilo water één graad Celsius te verhogen.

Op de verpakking van voedingsmiddelen staat de voedingswaarde aangegeven. De hoeveelheid energie die een voedingsmiddel geeft, wordt aangegeven in kilocalorieën (kcal) per 100 gram product. Als we spreken over calorieën dan bedoelen we eigenlijk kilocalorieën.

De macronutriënten geven ons lichaam energie. De macronutriënten zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Het lichaam gebruikt deze energie om goed te kunnen functioneren. De macronutriënten vetten en eiwitten hebben naast de functie van brandstof ook nog allerlei andere functies in het lichaam. Zo zijn ze nodig voor de aanmaak van hormonen en enzymen.

Hoe zit dat met afvallen?

Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Als we minder calorieën eten dan ons lichaam nodig heeft dan zal het lichaam de energiereserves aanspreken. Ons lichaamsvet is de vorm waarin de energiereserves liggen opgeslagen. Door minder calorieën te eten dan we nodig hebben, zal lichaamsvet verbrand worden waardoor we afvallen.

Als we meer eten dan ons lichaam nodig heeft dan gebeurt het tegenovergestelde: we komen aan. Ons lichaam is evolutionair zo ingericht dat het geen energie zal verspillen. Eten we meer dan we nodig hebben dan zal het overschot aan calorieën omgezet worden in lichaamsvet, zodat het opgeslagen kan worden. Het maakt daarbij niet uit of dit calorie-overschot afkomstig is van vetten, koolhydraten of eiwitten. De lever kan een overschot aan koolhydraten omzetten in vet. Zo kun je aankomen door het eten van teveel suikers.

Hoeveel calorieën per dag?

De hoeveelheid calorieën die je per dag nodig hebt, is van een aantal factoren afhankelijk en daardoor voor iedereen anders. De gemiddelde man heeft dagelijks 2.500 kcal nodig en de gemiddelde vrouw 2.000 kcal. Per individu kunnen er echter grote verschillen zijn. Zo zijn er mannen die maar 1.800 kcal per dag nodig hebben,  maar ook vrouwen die 2.800 kcal per dag nodig hebben.

De hoeveelheid calorieën die je per dag nodig hebt, is afhankelijk van:

  • Je geslacht
  • Je gewicht
  • Je lengte
  • Je leeftijd
  • Hoe actief je bent

Er kan heel veel verschil zitten in hoe actief een individu is. Je kunt je voorstellen dat een kantoormedewerker die niet aan sport doet een stuk minder calorieën verbrand dan een stukadoor die voor de marathon aan het trainen is.

Om te bepalen wat iemand in de basis aan calorieën nodig heeft, wordt allereerst het basale metabolisme (ruststofwisseling) berekent. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt, ervan uitgaande dat je helemaal niets doet. Dit is de energie die nodig is voor de basisfuncties van je lichaam zoals het op temperatuur blijven, de hartslag en de ademhaling. Je BMR kan je hier berekenen.

Aan de hand van de BMR kan vervolgens berekend worden hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Dit wordt gedaan door een opslagfactor te gebruiken voor de mate waarin je lichamelijk actief bent.

Wat kan je ermee?

Door uit te rekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt, kun je bepalen wat ervoor nodig is om af te vallen. Wil je afvallen dan verdient het aanbeveling om minimaal 200 kcal minder te gaan eten dan je lichaam nodig heeft. Zo bouw je een marge in en weet je zeker dat je minder calorieën eet dan je nodig hebt, zodat je lichaamsvet gaat verbranden.

Wil je gaan afvallen door minder calorieën te eten dan is het wel nodig dat je gaat bijhouden hoeveel calorieën je per dag eet. Dit kan je doen met behulp van allerlei handig Apps waarin je kunt bijhouden wat je eet.

Als je gaat afvallen dan doe je dat door minder te eten. Het nadeel daarvan is dat je niet alleen minder calorieën binnen krijgt, maar ook minder voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten. Afvallen is daarom niet geheel zonder risico. Het is daarom goed om de volgende vuistregel aan te houden: Eet niet minder dan 200 tot 500 kcal van je dagelijkse calorieënbehoefte.

Er zijn allerlei crash-diëten die je kunt volgen. Deze beloven je dat je in korte tijd veel zult afvallen. Bij dergelijke diëten zit je vaak wel 1000 kcal of meer onder je dagelijkse calorieënbehoefte. Het gevaar hiervan is dat je allerlei vitaminen, mineralen en antioxidanten tekort gaat komen. Om deze reden is het beter om geen crash-dieet te volgen. Wil je toch een crash-dieet volgen, doe dit dan nooit langer dan 14 dagen achter elkaar. Zo voorkom je dat je de reserves van je lichaam uitput en je gezondheid op het spel zet. Door het volgen van een crash-dieet kan je immuunsysteem in korte tijd behoorlijk verzwakken. Hierdoor wordt je vatbaarder voor infecties en infectieziekten, zoals de griep.

Het kan ook zijn dat je juist moet aankomen. Dit doe je door meer calorieën te eten dan je lichaam nodig heeft, totdat je streefgewicht is bereikt. Hierbij is het goed om te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen en niet voor calorierijke ongezonde voeding. Als je te weinig weegt dan is je immuunsysteem vaak al wat verzwakt. Door gezonde voeding te eten krijgt je lichaam tevens alle vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen die nodig zijn om het immuunsysteem weer te versterken.


Gepubliceerd: 14-04-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl