Het dieetboek

NU.nl berichtte op 30 maart dat alleen de boekhandel garen spint bij diëten. In de top van best verkochte boeken staan veel dieetboeken. Het is algemeen bekend en alle voedingskundigen onderschrijven het dat de populairste afvalmethoden niet gezond zijn. Waar het uiteindelijk om te doen is, namelijk afvallen, blijkt op de lange termijn ook niet te werken.

De meeste diëten gaan uit van maximaal 1.250 kcal voor vrouwen en 1.500 kcal voor mannen, waarbij met name koolhydraten en vet zoveel mogelijk uit het dieet worden geschrapt. De Gezondheidsraad adviseert minimaal 2.300 kcal voor vrouwen en 2.900 kcal voor mannen om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Het aantal kcal in dit soort diëten is veel te weinig. Je zult er niet dood aan gaan, maar je loopt dan gemakkelijk een tekort op aan bepaalde vitamines en mineralen, wat je dan moet repareren door het slikken van voedingssupplementen.

"Een dieet dat laag is in kcal werkt alleen voor de korte termijn" zegt hoogleraar Gezond Gewicht in het Erasmus MC. Uit onderzoek is gebleken dat de hongerhormonen stegen bij mensen die tien weken lang een dergelijk dieet volgden, terwijl de verzadigingshormonen juist daalden met als gevolg dat men juist meer trek in eten kreeg. De eetlust gaat omhoog en de verbranding juist omlaag. Door de verstoorde balans in het eetregulatiesysteem maken mensen ook nog eens de verkeerde (ongezonde) voedselkeuzes.

Zijn er goede alternatieven? Ja, het boek Eet gewoon!
Het boek 'Eet gewoon!' vertelt in begrijpelijke taal wat nu precies verantwoord eten is. Het bevat alle basisinformatie die je nodig hebt om slimmere en gezondere keuzes te maken, waardoor je je fitter gaat voelen en op termijn op een gezonde manier de overtollige kilo’s kwijtraakt. Door middel van een uitgekiend stappenplan wordt je in dertig dagen op weg geholpen met duidelijk beschreven fitness oefeningen en 35 recepten waarin de voedingsadviezen op smakelijke wijze worden toegepast.

Bestel het boek direct op bol.com: Eet Gewoon!

Bron: NU.nl publ. 30 maart 2017

Auteur

Gepubliceerd: 01-04-2017
 © Voedingswaardetabel.nl

Cookies

Voedingswaardetabel.nl maakt gebruik van cookies. Wij zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

Op Voedingswaardetabel gebruiken we:

Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Voedingswaardetabel gebruik gemaakt van sessie cookies.

Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld conform de AVG. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en, op basis daarvan, de website verbeteren. Hiervoor hoeven wij geen toestemming van jou te vragen.

Marketingcookies Voor een betere website, de website gratis te houden, abonnementskosten laag te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze optie gebruikt geen tracking cookies. Om niet-gepersonaliseerde advertenties te dienen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick / Google geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om een frequentielimiet in te stellen, voor verzamelde advertentierapportage en om fraude en misbruik te bestrijden. Middels deze advertenties kunnen wij voedingswaardetabel gratis blijven aanbieden.
Accepteer deze cookies:

Ja, ik accepteer cookies:

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Voedingswaardetabel