Hoe blijf je gezond leven tijdens het thuiswerken

Partnerbericht

Dankzij de huidige pandemie en de maatregelen om de pandemie de nek om te draaien is het thuiswerken massaal ingevoerd. Door deze nieuwe manier van leven kan het een uitdaging worden om gezond te blijven eten en niet te vergeten te bewegen. De dag ziet er ineens totaal anders uit wat invloed kan uitoefenen op je eetpatroon. We bewegen ons minder nu we alleen maar thuis blijven en hooguit de deur uit gaan voor wat boodschappen. Waar je normaal op de fiets naar het werk ging, loop je nu hooguit de trap op en af. Door gezond te blijven en te letten op je voeding en regelmatige beweging, blijf je sterk en vitaal. Waar kun je op letten om je gezondheid te stimuleren en de ‘lockdown pants’ te voorkomen?

Behoud je ritmes en eetpatronen zoals je gewend was

Ondanks dat de situatie veranderd is voor veel mensen, wordt er toch geadviseerd om je normale eetpatronen aan te houden. At je op je werk alleen een hapje tijdens de lunch, doe dit thuis dan ook en trek de kasten niet leeg. Was je gewend om in de ochtend voordat je naar het werk ging een stevig ontbijt te nuttigen in de vorm van muesli of brinta met een glas melk. Probeer dit dan nu je thuis aan het werk bent ook vol te houden. Vind je het moeilijk om je werk los te laten nu je thuis aan het werk bent, omdat het vlak voor je neus midden in de woonkamer wordt gedaan. Wordt je continu afgeleid door e-mails of klanten die bellen, want ze willen graag meer backlinks kopen? Zet op zijn minst een lunchbreak in je agenda en pak je schijf van 5 erbij en ga op een andere plek dan je werkplek jouw maaltijd nuttigen.

Eet niet meer dan je lichaam vraagt

Zoals eerder aangekaart is het eten volgens de schijf van vijf iedere dag weer van belang. Of je nu thuis aan het werk bent of ergens anders. Indien je sinds kort veel minder aan het bewegen bent, probeer dan je dieet aan te passen aan de hoeveelheid calorieën die je lichaam verbrandt. Vergeet op zijn tijd niet je gewicht te checken om te monitoren of je lichaam nog steeds in balans is, zoals dat voorheen ook het geval was.

Zorg voor een gezonde omgeving

De manier waarop je jouw omgeving inricht bepaald mede hoe gezond jouw levensstijl is. Indien je thuis veel gezond eten om je heen hebt, leidt dit automatisch tot gezondere keuzes. Dit werkt averechts indien je veel in een ongezonde omgeving werkt. Op het werk was er voldoende frisse lucht dankzij een fatsoenlijk klimaatsysteem. Indien dat thuis niet het geval is, zorg er dan voor dat je dit veranderd of een andere werkplek zoekt. In de zomer heerlijk de airco 12000 btu op standje hoog en in de winter de kachel aan. Dit zorgt ervoor dat je lichaam niet verzwakt en daarbij niet je gezondheid en je eetpatroon aantast.

Beweeg gedurende je werkdag voldoende

Maak een agenda en plan een aantal beweegmomenten in. Zet de wekker op dezelfde tijd als voorheen en maak voordat je begint te werken een kleine wandeling of ga hardlopen. Een vaste wandeling tijdens de lunch, een hometrainer die je gebruikt tijdens het werk, of ga een rondje op de fiets, waarbij je ondertussen ook de boodschappen kunt gaan doen. Kom achter die computer vandaan en doe rek- en strekoefeningen om je lichaam fit te houden. Loop de trap nog eens extra op- en neer of doe mee aan een YouTube sportkanaal waarbij beweging centraal staat. Ga gezellig met de familie in beweging en geniet met zijn allen van een gezonde workout.


Gepubliceerd: 24-12-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl