Voeding, energierepen en reistassen voor op reis naar het buitenland

Energierepen zijn handig, maar zijn ze ook gezond?

Je ziet ze niet alleen in de sportzaak liggen, maar tegenwoordig ook gewoon in de supermarkt. En omdat sport met gezondheid wordt geassocieerd is het trucje al snel succesvol. We hebben het over sportrepen ofwel energierepen. Zijn ze echt zo gezond?

Het is het trucje dat jou het gevoel geeft dat je goed bezig bent met het eten van een energiereep. Maar pas op; dat ding zit vol suiker. Een reep van 50 gram kan wel 200 calorieën bevatten. Dat heb je in je normale dagelijkse leven als extraatje helemaal niet nodig.

Je krijgt er misschien heel eventjes meer energie van, maar dat is eigenlijk niet waar het woord ‘energie’ op slaat ook al willen fabrikanten je dat wel doen geloven. Het gaat er om dat het je veel calorieën oplevert.

Topsporters kunnen er lekker op door, maar jij?

Nu kunnen (topsporters daar lekker op door, maar jij die een lange autorit voor de boeg hebt, hebt zoveel calorieën helemaal niet nodig. Kies voor een boterham met appelstroop in je Cowboysbag reistas en niet voor die sportreep.

Wordt het niet als sportreep aangeprezen dan wel als ‘gezond tussendoortje’. Maar hoe vaak neem je zo’n ‘tussendoortje’? Ook dat is funest voor wie op calorieën ofwel zijn gewicht moet letten. Je stapt al snel in die valkuil. Beter: neem een stuk fruit of een rijstwafel met zuivere pindakaas.

Eet gewoon dan krijg je genoeg binnen

Natuurlijk, er zijn energierepen en energierepen. Die snoeprepen laten we voor wat het is. Daar zitten gewoon te veel suiker, vet en eiwitten in. Als je gewoon goed eet en daar variatie in aanbrengt krijg je voldoende voedingsmiddelen, vitaminen en calorieën binnen.

Kies je toch voor een reep, lees dan goed het etiket. Let op de suikers die erin zitten. Kant en klare repen bevatten veel geraffineerde suikers en weinig voedingsstoffen. Kies voor repen die niet meer dan 3 gram vet per 100 gram bevatten bijvoorbeeld. Ga ze eens met elkaar vergelijken. Je zult zien dat er enorm veel verschil in zit.

Maak zelf je energiereep

Nog beter en ook leuker: maak je energierepen zelf. Weet je als geen ander wat erin zit en kun je bewust met de ingrediënten omgaan. Kies ook dan voor gezonde koolhydraten zoals fruit of havermout.

Neem eens twee bananen, vijf eetlepels pindakaas (zonder extra toevoegingen en zeker zonder suiker), 75 gram havermout en een handje noten.

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Prak de bananen en doe er de pindakaas, de havermout en de noten doorheen.

Doe dit mengsel in een ovenschaal met bakpapier. Strijk het even glad met een lepel of spatel.

Bak het 20 minuten en snijd het na het afkoelen in repen.

Easy! Het is zomaar een voorbeeld van hoe je een eigen energiereep kunt maken, waarvan je weet dat er gezonde ingrediënten inzitten. Je kunt hetzelfde doen met rijstwafels, noten, kokosolie en honing bijvoorbeeld.

Als je deze repen in je favo Cowboysbag handtas stopt kun je je weekendje weg lekker vooruit. Ook voor naar het werk bijvoorbeeld, als de middagdip zich aandient en je op de fiets nog naar huis moet (!). Maar let op: eet er niet teveel van. Ook hier is ‘te’ niet goed. Ga je flink wandelen of sporten, dan kun je er af en toe best eentje nemen. Maar weet wat je tot je neemt.


Gepubliceerd: 25-08-2019

Reactie plaatsen

Naam:
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.
 © Voedingswaardetabel.nl