Sporten en voeding, de belangrijkste aandachtspunten

Partnerbericht

Voorkom onder meer maag- en darmklachten tijdens het sporten, door voldoende te drinken tijdens een training. Het drinken zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller uit het lichaam worden afgevoerd en gaat daarbij uitdroging tegen. Niet alleen voldoende drinken is cruciaal tijdens het sporten! Zorg ook dat je voorafgaand aan, tijdens en na een training voldoende eet. Je wilt voorkomen dat je tijdens een training niet genoeg energie hebt om de verschillende oefeningen uit te kunnen voeren. Evenals dat je wilt voorkomen dat je na de training een lange tijd last hebt van spierpijn. Onder meer eiwitrijke producten dragen bij aan een snel herstel van beschadigde spieren en weefsels.

Snelle suikers en makkelijk opneembare stoffen

Kort voor en tijdens een training is het raadzaam om voor snelle suikers en makkelijk opneembare stoffen te kiezen. Fruitsuiker is een voorbeeld van snel opneembare energie. Je vindt deze suikers onder meer in een banaan. Ook een sinaasappel kan een geschikte energiebron zijn voorafgaand aan de training. Tijdens het sporten wil je mogelijk op een aantal momenten wat extra energie hebben. Denk aan oefeningen waarbij de inspanning kort, maar zeer intensief is. Onder meer gewichtheffen en het trekken van korte sprintjes zijn hier voorbeelden van. Een shake met creatine kan je in dit geval meer energie geven.

Eiwitrijke producten na een training

Na afloop van de training wil je de energiereserves van je lichaam zo snel mogelijk aanvullen. Op deze manier kan je lichaam direct aan de slag gaan met het herstel van getrainde spieren. Zoals eerder al werd aangehaald zijn eiwitrijke producten het meest geschikt voor het herstel en de opbouw van spieren en weefsels. Kies bijvoorbeeld voor een schaaltje magere kwark als toetje en verwerk eieren in je gerechten. Overigens speelt niet alleen voeding een belangrijke factor in het herstel van je lichaam. Zorg ook voor voldoende rust en een uitgebreide cooling-down.

Vraag om advies over voeding en drinken

Het is belangrijk om uit te zoeken welk type voeding het beste bij jouw lichaam past. Ieder lichaam reageert anders op stoffen. Een personal trainer in je sportschool helpt je vaak niet alleen met het opstellen van een trainingsschema, maar kan ook advies geven over een voedingsschema. Wist je bijvoorbeeld dat je gewicht toe kan nemen, wanneer creatine op een verkeerde wijze gebruikt wordt? Ook maag- en darmklachten kunnen opspelen, wanneer je supplementen gebruikt, waarop je lichaam niet goed reageert.


Gepubliceerd: 14-08-2020

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl