Thuiswerken? Denk aan je beweging!

Partnerbericht

Sinds de corona-crisis werken we steeds meer vanuit huis. De effecten van deze thuiswerk situatie beginnen langzaam merkbaar te worden. We fietsen of lopen niet meer naar ons werk, wandelen tussen de middag doen we niet meer en ook het dagelijkse rondje door het bedrijf zit er niet meer in. Daarnaast werken we langer door en kijken we meer naar het beeldscherm. Na ongeveer twee weken in deze situatie merkt je lichaam al verschil en zul jij je minder fit voelen. Gelukkig kun je dit verschil snel omkeren, door je dagelijkse beweging weer op te pakken.

Het belang van beweging

Bewegen kan op korte termijn positieve effecten opleveren. Wanneer je weer volop begint met je dagelijkse beweging, zul je merken dat je lichaam begint te herstellen. Zo verbeter je de slaapkwaliteit, bloeddruk, concentratievermogen en bloedsuikerwaarde. De effecten op lange termijn zijn minder bekend, maar net zo belangrijk. Zo verkleint bewegen het risico op hart- en vaatziektes, dementie, depressie en Parkinson. Tegenwoordig brengen we de dag vooral zittend door, wat veel mensen niet weten is dat langdurig zitten invloed heeft op onze hersenen. Het concentratievermogen verminderd en de stress neemt toe.

Beweegmomenten

Om toch te blijven bewegen naast je zoom-meetings en teams-vergaderingen kun je het beste één of twee beweegmomenten opnemen in de planning van je dag. Dit kan natuurlijk verschillend zijn, de een vindt het prettig om de dag te starten met beweging en de ander wil de dag liever afsluiten met een uurtje bewegen. Je kunt deze beweegmomenten verschillend vullen. Het meest efficiënt is een dagelijkse workout, waarmee je je hele lichaam in beweging zet.

Thuis work-out

Sporten kost tijd, zeker als je daarvoor naar de sportschool moet. Door uitval van leerkrachten, of verkouden kinderen kan het zijn dat ook jouw kinderen thuis moeten blijven. In dit geval is het niet handig om naar de sportschool te moeten, daarbij komt ook nog dat de sportschool behoorlijk prijzig is. Een work-out kun je prima thuis uitvoeren, als je over de juiste oefenmaterialen beschikt. Met deze oefenmaterialen kun je werken aan je core stability, je spieren losmaken, sneller worden en verschillende oefeningen om aan je conditie te werken. Het maken van een fitness schema is een goed idee als je thuis gaat sporten. Op deze manier kun je vasthouden aan een bepaald ritme en is het makkelijker om door te zetten. Een thuis workout hoeft niet alleen met gewichten, je kunt er bijvoorbeeld ook een speedladder of fitnessbal voor gebruiken. Een overvloed aan fitness oefeningen is daarom erg belangrijk!


Gepubliceerd: 11-11-2020

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl