Goede en slechte koolhydraten herkennen

Partnerbericht

Gezond eten en genoeg bewegen is gezond voor je. Dat is voor de ene persoon makkelijker op te pakken en vol te houden dan voor de andere. Maar wat is gezond eten nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor je? Gezond eten, bevorderd (de naam zegt het al) de gezondheid en een goede gezondheid zorgt er op zijn beurt weer voor dat je minder snel ziek wordt.

Een ziektevrijleven is iets dat we allemaal wel willen. Zeker sinds we dit jaar zo druk bezig zijn om coronavrij te blijven. Maar er zijn meer ziektes die we kunnen krijgen. Een aantal daarvan kun je dus voorkomen door gezond te eten, overgewicht terug te dringen, niet te roken en regelmatig te bewegen. Diabetes type 2 is zo’n ziekte. Deze vorm van diabetes wordt ook wel ouderdomssuiker genoemd. En hoewel je naarmate je ouder wordt meer kans krijgt op de ziekte, komt het ook steeds meer voor bij jongeren. In Nederland zijn er maar liefst meer dan 1 miljoen mensen die lijden aan diabetes type 2.

Wat doen slechte koolhydraten

In slechte koolhydraten zit veel suiker. Suiker is niet goed voor je lichaam. Heb je teveel suiker in je bloed dan kun je daar ernstige gevolgen door krijgen. Bij Diabetes type 2 heb je te veel glucose in je bloed. Maar voor je diabetes 2 krijgt, krijg je eerst prediabetes. In deze fase kun je diabetes nog omkeren en zorgen dat je weer gezond wordt. Je lichaam begint in deze fase moeite te krijgen met het verwerken van bloedsuiker. Dit betekent dat er meer suiker (glucose) in je bloed blijft zitten en je hierdoor een hogere (te hoge) bloedsuikerwaarde krijgt. De glucose die niet opgenomen wordt, zal in je bloed blijven circuleren. Je lichaam vindt dat niet fijn en wil daar van af. De enige manier om dit te doen, is door het je uit te laten plassen. Vaak moeten plassen is één van de signalen die als eerste voorkomt.

In een normale situatie zit er geen suiker in de urine maar heb je (pre)diabetes dan zit er dus wel suiker in je urine. De nieren gaan hierop reageren door meer vocht door te laten. Een gevolg daarvan is dat je weer meer dorst gaat krijgen en waarschijnlijk een droge mond. Zorgen dat je minder suiker binnenkrijgt, zorgt er voor dat de bloedwaarde terug gaat naar normaal. Hierdoor kun je dus diabetes type 2 voorkomen.

Hoe herken je goede koolhydraten

Heel simpel gezegd zitten in goede koolhydraten (meer) vezels en bevatten slechte koolhydraten veel suiker. Het herkennen is makkelijker dan je denkt. Op slechte koolhydraten hoef je niet of bijna niet te kauwen. Vezels zijn namelijk taaier, waardoor je meer moet kauwen om ze op te eten.

Een goed voorbeeld is vla. Je hoeft er niet op te kauwen, het bevat dus geen vezels. Maar ook koekjes hebben slechte koolhydraten. Als je wat langer wacht, smelten ze in je mond. Een wortel daarentegen zal niet in je mond smelten. Zelfs niet als je heel lang wacht. Een wortel heeft dus veel vezel en valt dus onder de goede koolhydraten. Kortom: hoe meer je moet kauwen, hoe gezonder het is.


Gepubliceerd: 11-12-2020

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl