Calorierijk eten dat goed voor je is

Partnerbericht

Aankomen? De gezonde manier!

Als je het hebt over gezond eten dan denken mensen meestal aan eten met weinig kcal dat gericht is op het verliezen van gewicht. Om aan te komen raden mensen gewoonlijk aan om vetter en ongezonder te eten. Zo wordt het vaker aangeraden om meer fastfood te eten en meer gefrituurd voedsel te eten. Aan de ene kant klopt dit. Voedsel dat gefrituurd wordt of voorzien is van veel sauzen heeft inderdaad meer calorieën. Je zal dus ook meer binnen krijgen en daardoor sneller aankomen in gewicht. Is dit een gezonde manier van aankomen? Zeer zeker niet, hieronder leggen we uit waarom dit slecht voor je is en welk calorierijk eten gezond voor je is.

Fastfood = bad food

Fastfood zit niet alleen vol met calorieën, maar is ook nog eens heel slecht voor je. Het voedsel wordt snel bereid, zit vol met oliën en vetten en wordt meestal gefrituurd. Al deze kenmerken van dit voedsel zorgen ervoor dat het zo slecht voor je is. Al die vetten en chemicaliën worden namelijk opgenomen door je lichaam en dat is niet goed voor je. In overmatig gebruik kan dit zelfs zorgen voor hart- en vaatziekten en dat wil je zeker voorkomen. Daarnaast, zit er in vet voedsel weinig vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen. Dit kan ervoor zorgen dat je een vitamine of mineralen te kort krijgt en ook dit kan vervelende kwaaltjes met zich mee brengen.

Is fastfood voedzaam?

Als je veel fastfood op hebt zit je vaker goed vol. Toch krijg je al snel weer honger en wil je dus wat anders eten. Dit heeft te maken met het feit dat fastfood een slecht verzadigende maaltijd is en deze als het ware lege kilocalorieën levert. Fastfood of andere slecht verzadigende maaltijden, hebben een groot volume en dragen bij aan de energie-inname. Echter, leveren deze producten geen tot weinig gezonde voedingsstoffen en geven ze daardoor het lichaam geen voldaan gevoel. Ze hebben maar weinig voedingsvezels en juist veel snelle suikers. Bovendien zitten ze vol met vet en zout. Het gevolg hiervan? Je krijgt weer snel honger en hebt dus geen verzadigd gevoel.

Welk voedsel is gezond en calorierijk?

Een heleboel eten is rijk aan calorieën en daardoor perfect om mee aan te komen. Hieronder geven we voorbeelden van voedsel dat calorierijk is en waarmee je dus goed en gezond kan aankomen.

Avocado (peel the avocado)

Avocado is niet meer weg te denken uit de supermarkten. Jaren geleden werd het nauwelijks gebruikt, terwijl het tegenwoordig bijna dagelijks wordt gebruikt. Niet alleen zijn avocado’s super gezond voor je, ze zitten ook nog eens boordevol vitamines en mineralen. Avocado’s kun je los als snack eten, toevoegen aan een bepaald gerecht of guacamole van maken. Een avocado bevat 160 kcal per 100 gram.

Kwark

Dit soort zuivel bevat enorm veel kilocalorieën en eiwitten. Hierdoor is het dan ook een enorm populair product onder sporters en wordt het vaker voor of na trainingen gegeten. Kwark bevat tussen de 8 en 11 gram eiwitten per 100 gram. De meeste sporters eten magere kwark, omdat dit minder kilocalorieën bevat. In het geval je wilt aankomen dien je echter te kiezen voor volle kwark. Deze soort kwark bevat al snel 110 kilocalorieën per 100 gram. De meeste mensen houden niet van pure kwark en dat heeft vooral met de smaak te maken. Om de kwark op smaak te brengen kun je gebruik maken van suiker of muesli. Beide zullen ervoor zorgen dat je nog meer kilocalorieën binnenkrijgt en daardoor sneller zult aankomen.

Pindakaas

Pindakaas zit vol met kilocalorieën en kan daardoor in kleine hoeveelheden al zorgen voor veel extra calorieën in je maaltijd. De pinda’s in de pindakaas zitten vol met gezonde vetten waardoor het ook nog eens goed voor je is. Let er wel op dat je dit met mate doet, want teveel pindakaas kan weer slecht voor je zijn. Je kan pindakaas ook combineren met je kwark voor extra kilocalorieën.

Pasta en rijst

Om aan te komen in gewicht is het aan te raden om meer koolhydraten te eten. Pasta en rijst zijn voorbeelden van calorierijk voedsel die veel koolhydraten bevatten. Op zichzelf bevat een portie pasta 115 kcal per 100 gram en een portie rijst 93 kcal per 100 gram. Met pasta en rijst kun je echter veel calorierijke recepten maken, die we in deze blog verder toelichten.

Aankomen in gewicht kan nu beginnen!

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die veel kilocalorieën bevatten. Andere voedingsmiddelen die veel calorieën per 100 gram bevatten zijn onder andere kip, gehakt, zalm en kokos. Combineer daarom deze voedingsmiddelen met elkaar zodat je een geheel krijgt en daardoor een lekker calorierijk recept kan maken. Zo kun je kip makkelijk met rijst combineren en kun je hier wat groente aan toevoegen met een saus gemaakt van kokos. Al snel zal dit resulteren in honderden extra kilocalorieën. Voor ontbijt zou je kunnen kiezen om de kwark en pindakaas met elkaar te combineren en hier wat muesli aan toevoegen. Voor je het weet heb je een stevig en calorierijk ontbijt, waarmee jij goed de dag kan beginnen.

Krachttraining om aan te komen

Krachttraining thuis of in de sportschool kan ervoor zorgen om snel je aangekomen gewicht om te zetten in spieren. Om hier maximaal gebruik van te maken dien je wel veel calorierijk voedsel te eten en ook grotere porties te nemen. Verdubbel je kip en rijst en begin met het eten van een extra maaltijd per dag. Kies als ontbijt voor een kom met kwark, muesli, pindakaas en een beetje Weightgainer, en je hebt al snel een flinke caloriebom als ontbijt. Voor lunch is het aan te raden om een aantal bruine boterhammen met pindakaas of vlees te eten. Tussendoor kun je gebruik maken van eiwitshakes om snel honderden extra kilocalorieën binnen te krijgen. Kortom, er is veel mogelijk om extra calorieën binnen te krijgen en aan te komen in gewicht.


Gepubliceerd: 24-03-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl