Simpele tips voor een betere nachtrust

Partnerbericht

Slaap is extreem belangrijk voor mensen en hun lichaam. In onze slaap herstelt ons lichaam en onze hersenen zich van de vorige dag. Wanneer je voldoende hebt geslapen, zul je je fit en uitgerust voelen. Slecht of te kort slapen zal op korte termijn zorgen voor een slechter humeur, vermoeidheid, weinig concentratie en weinig vermogen om te leren. Bij jongeren heeft het zelfs effect op de hersenontwikkeling. Op lange termijn zal slecht slapen bij volwassenen resulteren in een verhoogd risico op obesitas, diabetes, kanker, beroerte en depressies. Oorzaken zijn vaak het laat gaan slapen door thuiswerk, piekeren en mediagebruik. Uit onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlanders beter zou willen slapen, maar hier geen maatregelen voor neemt. In dit artikel zullen een paar tips worden gegeven die je kunnen helpen aan een betere nachtrust.

Omgevingsfactoren

Zorg overdag voor voldoende daglicht. Daglicht overdag verbetert namelijk je nachtrust. Dit heeft te maken met de interne klok. Wanneer je jezelf ’s-ochtends meteen blootstelt aan daglicht, begrijpt je lichaam dat het tijd is om wakker te worden. Door de interne klok te stimuleren, begrijpt je lichaam ’s-avonds, wanneer het donker begint te worden, ook weer dat het tijd is om te gaan slapen. Daarnaast is het ook van belang dat je kamer ’s-nachts, wanneer je wilt slapen, donker en rustig is. Sluit omgevingsfactoren die je kunnen storen zoveel mogelijk af. Toch is het wel belangrijk om ook genoeg frisse lucht te krijgen tijdens je slaap. Wanneer nodig, kun je gebruik maken van oordopjes of een slaapmasker.

De invloed van eten en drinken

De eerste boosdoener is cafeïne. Het beïnvloedt je biologische klok waardoor je pas later in slaap kunt vallen en/of waardoor je onrustiger slaapt. Na het drinken van cafeïne, kan het tot wel zes uur actief blijven in je lichaam. Wil je er zeker zijn dat het geen nadelige effecten heeft op je nachtrust, stop dan met cafeïne drinken na 15:00h. Bovendien zorgt ook het drinken van alcohol voor nadelige effecten. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je minder diep slaapt en je hierdoor vermoeider wakker zult worden. Als laatste is het goed om geen zware maaltijden kort voor het slapengaan te nuttigen. Je spijsvertering blijft dan namelijk hard aan het werk, waardoor je lichaam actief blijft en je minder snel in slaap zult vallen.

Ritme creëren

De basis van een goede nachtrust is vooral een vast slaapritme. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk op dezelfde tijden naar bed gaat en ook op dezelfde tijden weer opstaat. Zet iedere dag een wekker digitaal, hierdoor blijf je in het ritme en zul je nooit bang hoeven te zijn dat je je misschien verslaapt. Veel mensen worden hier namelijk ’s-nachts wakker van, en dat komt niet ten goede van de slaapkwaliteit. Het is belang om hetzelfde patroon ook in het weekend vol te houden. Slaap in het weekend daarom maximaal 1,5 uur langer uit. Je lichaam went aan het ritme en de interne klok wordt gestimuleerd. Hierdoor val je makkelijk in slaap en sta je ook weer makkelijk op. Wanneer je je een dag moe voelt, probeer dan overdag geen dutje te doen, maar ‘s-avonds eerder naar bed te gaan.

Hulpmiddelen

Tenslotte zijn er ook hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het verbeteren van je nachtrust en slaappatroon. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van melatonine of CBD olie. Deze hulpmiddelen laten je niet meteen in slaap vallen, maar kunnen je wel net een zetje in de goede richting geven. Melatonine is een hormoon en zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt. Ook  CBD (CannaBiDiol), is een lichaamseigen stof. CBD-olie zorgt voor meer rust in je lichaam en een diepere slaap. CBD-olie werkt vooral voor het verminderen van de REM-slaap. Dit is een fase in je slaapcyclus waarbij de hersenactiviteit erg hoog is. In deze fase rust je het minst goed uit. De cannabinoïden stimuleren de diepere slaapfases waardoor je beter uitgerust zult zijn. Er zijn naast CBD-olie ook andere manieren om CBD in te nemen, zoals in capsules. Toch is olie de meest voorkomende vorm om CBD in te nemen, als je het druppelt onder je tong dan merk je namelijk al binnen 5 minuten het effect. Het nadeel van een capsule is dat het minder goed wordt opgenomen in de maag.


Gepubliceerd: 22-04-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl