De gezondheidsvoordelen van Boekweit

Partnerbericht

Als je op zoek bent naar glutenvrij voedsel, maar toch wilt genieten van alle voordelen van volle granen, dan heb je met boekweit een prima vervanger gevonden voor de gewoonlijke graanproducten. Boekweit staat bekend om zijn rijke, licht nootachtige smaak en is een veelzijdige bron van vezels.

Boekweit heeft een driehoekige vorm en kent ongeveer dezelfde grootte als tarwekorrels. Het kan zowel geroosterd als ongeroosterd worden gekocht en het kan ook tot meel worden gemalen.
Wil je meer weten over de waardevolle voedingstoffen in boekweit? Lees dan snel verder, want in dit artikel zetten we de belangrijkste gezondheidsvoordelen van boekweit op een rijtje!

Veel meer dan een eenvoudig alternatief

Het mooie aan boekweit is dat het perfect is voor mensen met een glutenintolerantie. Boekweit is namelijk geen graan, zoals tarwe, maar een zaad. Dit maakt het een fantastische optie voor mensen met coeliakie of iemand die zich genoodzaakt voelt om een glutenvrij dieet te volgen. Bovendien is boekweit meer dan een eenvoudig alternatief, omdat het beschikt over veel meer vezels, vitaminen en mineralen dan rijst of andere producten die in glutenvrije recepten worden gebruikt.

Zorgt voor een betere spijsvertering

Omdat boekweit rijk is aan vezels, kan het zorgen voor een regelmatige stoelgang en een verminderde kans op constipatie. Een dieet dat vol zit met vezels is goed voor de spijsvertering en dat levert mooie voordelen op! Het spijsverteringsstelsel speelt namelijk een centrale rol tussen eten en het hebben van voldoende brandstof voor een actief lichaam.  Bovendien zal een gezond spijsverteringsstelsel leiden tot een sterker immuunsysteem en een betere huid.

Rijk aan antioxidanten

In vergelijking met veel gewone graankorrels zoals tarwe en haver, kent boekweit een noemenswaardig profiel van antioxidanten. Het is niet alleen een van de rijkste voedingsbronnen van  d-chiro-inositol, een substantie die onder meer goed is voor het metabolisme en de vruchtbaarheid van vrouwen, maar het bevat ook plantaardige verbindingen zoals rutine, dat bekend staat om zijn anti-inflammatoire en anti-carcinogene eigenschappen.

Beheersen van de bloedsuikerspiegel

Wanneer je vanwege gezondheidsredenen je bloedsuikerspiegel moet beheersen, dan kan het opnemen van boekweit in je dieet een waardevolle rol spelen. Boekweit kan namelijk helpen om de insulineresistentie te verbeteren van mensen met diabetes type 2.

Kruiden, koffie en toebehoren kopen?

Wil je je voorraadkast uitbreiden met een groot aantal gezonde kruiden en vezelrijke voedingsmiddelen, zoals boekweit? Kijk dan op online kruiden kopen om direct te kijken naar het adembenemende aanbod van de Kruidenbaron.  Vind je een heerlijk bakje koffie net zo belangrijk, dan ben je bij de Koffiebaron aan het juiste adres. Zoek direct op koffiebonen kopen voor meer informatie.


Gepubliceerd: 21-12-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl