De juiste voeding tijdens zwangerschap

Partnerbericht

Het is extra belangrijk om gezond en gevarieerd te eten tijdens je zwangerschap. Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je van de meeste voedingsstoffen genoeg binnen. Dit is niet alleen goed voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je kindje. Dit zijn een aantal belangrijke aandachtspunten.

Calcium, jodium en ijzer

Zuivel is de belangrijkste bron van calcium. Daarnaast komt calcium voor in water, thee, koffie, volkorenbrood en andere volkoren graanproducten. Met ongeveer een halve liter zuivel per dag kom je aan de aanbevolen hoeveelheid calcium voor zwangere vrouwen. Kies bijvoorbeeld voor een schaaltje yoghurt of kwark, twee glazen halfvolle melk en wat plakjes kaas op je brood. Brood is de belangrijkste bron van jodium. Ook in zuivel, eieren en vis zit jodium. Als je iedere dag genoeg zuivel eet en nog vier of vijf boterhammen plus twee keer per week vis krijg je voldoende jodium binnen. Tenslotte is het, als je zwanger bent, erg belangrijk om genoeg ijzer binnen te krijgen. IJzer komt onder andere voor in dierlijke producten, zoals vlees en vis. Bij een vegetarisch of veganistisch dieet valt het aan te raden om veel brood, volkorenproducten, peulvruchten en noten te eten. In groenten als spinazie en radijs zit ook veel ijzer. Door bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten te eten, zoals groente en fruit, neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op.

IJzertekort zwangerschap

Een ijzertekort kan sneller ontstaan tijdens de zwangerschap en leiden tot bloedarmoede. Je maakt namelijk ook bloed aan voor je kindje en de placenta. Een tekort aan ijzer merk je aan een moe en futloos gevoel. Rond de tien of elf weken zwangerschap wordt het bloed getest op diverse waarden en ziektes. In sommige gevallen wordt bloedarmoede veroorzaakt door een gebrek aan foliumzuur (vitamine B11). In zeldzame gevallen kan het ook worden veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12 of een (erfelijke) ziekte. Bij een grote hoeveelheid bloedverlies tijdens de bevalling kun je ook na de komst van je kindje te maken krijgen met een ijzertekort. Met gezonde voeding en voedingssupplementen kun je het tekort weer aanvullen. Voedingssupplementen zitten niet langer in de basisverzekering. Tijdens de zwangerschap is het altijd verstandig om eens goed naar de voorwaarden van je zorgverzekering te kijken en eventueel over te stappen of een aanvullende dekking af te sluiten.

Eten voor twee

Eten voor twee is niet nodig als je zwanger bent. Als je zwanger bent, heb je ongeveer 300 calorieën per dag extra nodig. De meeste vrouwen komen tijdens de zwangerschap 8 tot 16 kilo aan. Voedingssupplementen kun je gewoon gebruiken tijdens jouw zwangerschap, maar dit is geen vervanger van gezonde voeding. De enige supplementen die je zeker nodig hebt, zijn foliumzuur tot je tien weken zwanger bent en vitamine D.


Gepubliceerd: 13-04-2022

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl