Wat kun je eten met een koolhydraatarm dieet?

Partnerbericht

Als je af wilt vallen, zal je waarschijnlijk je eetpatroon moeten veranderen. Het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten die je inneemt, kan hierbij enorm helpen. Als je dit op de juiste manier doet, kun je op een gezonde manier 3 kilo per week afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Helaas is zo’n koolhydraatarm dieet vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Bij veel Nederlanders zitten veel koolhydraatrijke gewoontes, zoals brood, koek en aardappelen, ingebakken in ons systeem. En gewoontes doorbreken is niet makkelijk.

Verandering begint bij bewustwording! Breng voor jezelf in kaart waar veel koolhydraten in zitten en met welk koolhydraatarm ingrediënt of gerecht je dit kan vervangen.

Waar zitten veel koolhydraten in?

Voor we alle do’s and don’ts in kaart brengen, moeten we het onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten verduidelijken.

Enkelvoudige (slechte) koolhydraten worden ook wel snelle suikers genoemd. Deze koolhydraten leveren snel energie, maar worden ook weer snel afgebroken. Hierdoor krijg je snel een piek van energie, maar daarna ook weer snel een dip. Ook zet je enkelvoudige koolhydraten gemakkelijk om in vet. Voorbeelden van enkelvoudige koolhydraten zijn o.a. tarweproducten zoals pasta, brood en witte rijst, maar ook aardappelen, snoep, vruchtensappen en veel kant-en-klare maaltijden.

Meervoudige (goede) koolhydraten verminderen je eetlust en houden je bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je sneller vet kan verliezen. De energie in meervoudige koolhydraten wordt veel langzamer afgegeven, zo haalt je lichaam meer voedingsstoffen uit deze producten en heb je langer een verzadigd gevoel. Voorbeelden van producten met meervoudige koolhydraten zijn groentes, peulvruchten, volkoren producten, noten en fruit.

Waarom een koolhydraatarm dieet?

Als er ook goede koolhydraten zijn, waarom zou je dan kiezen voor een koolhydraatarm dieet? Omdat het een gezonde manier is om snel gewicht te verliezen. Als je minder koolhydraten eet (meervoudig, maar vooral enkelvoudig), moet je lichaam ergens anders zijn energie vandaan halen. Je lichaam doet dat door over te gaan op de verbranding lichaamsvet.

Ben je op een koolhydraatarm dieet? Zorg er dan voor dat de koolhydraten die je binnenkrijgt zo veel mogelijk meervoudige koolhydraten zijn. De energie die je daaruit haalt, gaat langer mee, je trek blijft langer gestild en de kans dat je vet aanmaakt is klein.

Wat kan je wél eten met een koolhydraatarm dieet?

Er zijn genoeg lekkere dingen die je kunt eten als je op een koolhydraatarm dieet bent. Dat is het voordeel van een koolhydraatarm dieet: je kunt blijven genieten van je maaltijden en tussendoortjes. Enorm veel producten zijn namelijk van nature koolhydraatarm.

  • Groenten: bevatten heel weinig koolhydraten en de koolhydraten die erin zitten, zijn meervoudig
  • Kruiden en specerijen: maken je gerechten lekker op smaak!
  • Noten, pitten en zaden: houd het bij één handje per dag
  • Eieren: het liefst gekookt, omdat je dat geen vet nodig hebt
  • Vis: het liefst koudwater vis zoals ansjovis, zalm, kabeljauw, haring en makreel
  • Vlees: het liefst grasgevoerd zoals kip, kalkoen en rund
  • Vleesvervangers: bijvoorbeeld op basis van soja of kikkererwten
  • Koolhydraatarme alternatieven: denk hierbij aan koolhydraatarm brood, bloemkoolrijst of spaghetti gemaakt van courgette.

Probeer producten die rijk zijn aan koolhydraten te vermijden. Hierbij moet je denken aan frisdranken, alcohol, peulvruchten, zetmeel en granen. Volkoren graanproducten zijn minder erg, maar voor een koolhydraatarm dieet kun je die ook beter uit de weg gaan.

Ga lekker koken!

Doe ook je best om uit de buurt te blijven van kant-en-klaar maaltijden. Natuurlijk, het is makkelijk. Maar vaak ongezond en met onnodig veel suikers (oftewel enkelvoudige koolhydraten). Er zijn genoeg lekkere koolhydraatarme recepten die jou helpen dit dieet te realiseren. En misschien ook wel langdurige gewoontes te implementeren!


Gepubliceerd: 13-11-2020

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl