Cosmetica

Wat heeft cosmetica te maken met de voedingsindustrie? Voor de mens is cosmetica belangrijk. We willen er allemaal mooi uitzien. Hulpmiddelen zijn hierbij vaak onontbeerlijk. Dit verlangen zit zo diep dat we ook bij de aankoop van ons voedsel belangrijk vinden hoe het er uit ziet. Een gave, glimmende appel verdient de voorkeur.

Veel hulpstoffen hebben ook een zuiver cosmetische functie: ze maken het voedingsmiddel aantrekkelijker. Moest men vroeger het flesje chocolademelk goed schudden voor gebruik, omdat de zwaardere chocoladedeeeltjes naar de bodem waren gezakt, tegenwoordig blijven de cacaodeeltjes gelijkmatig door de drank verdeeld door toevoeging van stabilisatoren. Margarine wordt gekleurd door toevoeging van de kleurstof bètacaroteen (E160a) om de van nature bleekwitte kleur van de gebruikte vetten te veranderen in de heldere lichtgele kleur van echte boter.

Kleurstoffen moeten het voedingsmiddel aantrekkelijker maken en de consument stimuleren tot aankoop. Vaak dienen kleurstoffen ook om iets te suggereren dat er niet is. De gelige kleur van pasta’s suggereren het gebruik van eieren in de receptuur. Rozerood gekleurde aardbeienvla suggereert dat er meer aardbeien zijn verwerkt dan in werkelijkheid. De vele afgebeelde aarbeien op de verpakking en het gebruikte aardbeienaroma versterken deze suggestie.

Nemen we echter de moeite om de ingredientendeclaratie te bestuderen dan kunnen we precies aflezen hoeveel aardbeien (soms alleen aarbeienaroma) er zijn verwerkt en valt de industrie in dat opzicht niets te verwijten. We willen er tenslotte zelf ook mooier uitzien dan we misschien in werkelijkheid zijn.

Auteur

Gepubliceerd: 01-01-2010

Reactie plaatsen

Naam:
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.
 © Voedingswaardetabel.nl