Sportvoeding en ultieme outdoor sportkleding

Sportvoeding en ultieme outdoor sportkleding

Niet alleen recreatieve maar ook professionele sporters vragen zich vaak af wat het beste is om te eten en wat niet om beter te presteren. Voedingsconsulenten houden in de eerste plaats rekening met de voedingspiramide om te weten of de voeding van hun atleten de juiste. Wat is de beste sportvoeding en wat eet je het beste als beginnende en wat als ervaren sporter?

Basisvoeding

Er bestaat zoiets als een basisvoeding voor sporters. Een gezond en natuurlijk voedingspatroon is voor ons allemaal belangrijk en zeker voor sporters. Dat bestaat uit veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en (trage) koolhydraten. De hoeveelheid gezonde voedingsstoffen verschilt van persoon tot persoon. De voedingspiramide als basis bestaat uit drie delen. Die wordt gevormd door de bekende Schijf van Vijf die recent nog door het voedingscentrum werd aangepast. Deze bevat gezonde en vooral natuurlijke voeding met veel eiwitten, gezonde vetten en de juiste koolhydraten in de juiste hoeveelheden. Die hoeveelheden verschillen van persoon tot persoon. Belangrijk daarbij is de sport die je beoefent. Er bestaan duidelijke verschillen tussen bijvoorbeeld een voetballer en een gewichtheffer. Daarnaast spelen ook de duur, de intensiteit, de frequentie, je lichaamsgewicht, lichaamssamenstelling en je manier van trainen een belangrijke rol. Zo heeft een recreatieve sporter genoeg aan de basisvoeding. Die bestaat uit:

  • Eiwitten: en vooral kip- en kalkoenfilet, mager vlees, vis, natuuryoghurt en kwark, peulvruchten en kiemgroenten, quinoa en seafood zoals spirulina, chorella, algen en kelp
  • Gezonde vetten: zoals vette vis, vlees, gebroken lijnzaad, avocado, olijven en olijfolie, onbewerkte noten, zaden en pitten, verse groenten, peulvruchten, en kokosolie
  • Trage koolhydraten: volkorengranen, volkorenbrood, verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten

Intensief sporten

Intensieve of professionele sporters hebben niet genoeg met die basisvoeding. Sportdranken, sportgels en sportrepen hebben die als aanvulling zeker nodig. Vooral bij duursporten om verzuring te voorkomen. Niet alleen wat je eet, maar zeker ook wanneer is belangrijk. Je voorraad eiwitten aanvullen doe je het beste onmiddellijk na de geleverde inspanningen. Neem dan direct 25 gram hoogwaardige eiwitten gecombineerd met de juiste koolhydraten. Dat kun je verder aanvullen met allerlei voedingssupplementen waaronder vooral natriumbicarbonaat, creatine, ß-alanine, cafeïne, multivitaminen, vitamine D3 en hoogwaardig eiwit. Deze supplementen versterken je beendergestel, zorgen voor gezonde hart- en bloedvaten, geven je meer spierkracht, verkleinen je risico op ademhalingsmoeilijkheden zoals astma, verkoudheden, griep en bronchitis. Krachtsporters gebruiken bij voorkeur ook eiwitshakes.

Natuurlijke producten

We hebben allemaal natuurlijke voeding nodig, zeker sporters. Natuurlijke Hajoona supplementen geven je alle nodige vitaminen en mineralen met een lekkere granaatappel drank en kruidenextracten, groene koffie en detox-drankjes die je lichaam op een zachte en natuurlijke manier reinigen.

Buiten kleding

Naast een gezonde voeding hebben sporters uiteraard outdoor kleding nodig. Zeker voor buitensporten zoals fietsen, wandelen, hiking, klimmen en alle watersporten. Ademende thermische kleding, natuurlijk winter- en donsjassen horen zeker bij de basiskledij van deze sporters.

Speciale kleiding

Bushcraft is vooral bekend bij diegenen die leven in de natuur en dit in alle seizoenen. Deze kleding beschermt de sporter tijdens survival en andere tochten. De kleding is bestand tegen alle mogelijke weersomstandigheden en kan best tegen een stootje.


Gepubliceerd: 15-01-2019

Reactie plaatsen

Naam:
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.
 © Voedingswaardetabel.nl