Tofu, de enige echte vleesvervanger?

Partnerbericht

Wie weet heb je het er nog pas over gehad met je best vriend of vriendin. Of heb je het wel eens van je voedingscoach gehoord over de grote voordelen van tofu. Een andere manier om in aanraking te komen is, omdat je al jaren vegetarisch eet en op zoek bent naar een manier om toch weer een klein beetje de ervaring te krijgen van een stukje vlees, terwijl je wel goed bezig wilt zijn voor het milieu. We hebben het natuurlijk over tofu, het redelijk nieuwe product uit het binnenland van China. Binnen de Aziatische keuken wordt dit product al langer gebruikt door de grote hoeveelheid aan vitamines, maar tofu is nog niet zo bekend in Nederland. De laatste jaren begint dit product pas langzamerhand een gezicht te krijgen hier in ons kleine landje, maar is dit product daadwerkelijk zo goed als het klinkt? We nemen je in deze blog mee in de wereld van tofu.

Wat is tofu?

Het belangrijkste ingrediënt van tofu bestaat uit sojabonen en deze zijn enorm eiwitrijk. Natuurlijk zijn sojabonen voor de meeste mensen niet geheel onbekend, maar de vorm, structuur en smaak maakt tofu zo uniek. Deze unieke combinatie is het gevolg van het weken van de gedroogde sojabonen om er een brij van te maken. Nadat dit gekookt wordt blijft hier ook wel sap over, dit noemen we in de volksmond sojamelk. Het enige wat nu nog moet gebeuren is dat deze ‘melk’ gestremd moet worden, waardoor tofu zijn vorm en uiterlijk krijgt. Buiten het feit dat wij het tofu noemen in Nederland, zijn er door de jaren heen veel verschillende uitspraken en schrijfwijze ontstaan over dit begrip. Zo zijn Tahoe, Tofoe en Dofou normaal binnen de Aziatische landen. Het woord ‘Tofu’ zoals wij het kennen is uiteindelijk een verbastering vanuit het Japans.

Welke soorten heb je?

Ik zie je al denken, huh je hebt toch maar een soort tofu? Hier heb je voor een gedeelte ook gelijk in. Het product tofu heeft geen verschillende soorten ingrediënten waardoor we echt kunnen spreken van verschillende soorten. Toch heb je wel verschillende diktes en vormen waarin de tofus verkrijgbaar zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid water dat er gebruikt wordt voor de tofu. Het is namelijk zo dat wanneer je minder water gebruikt de tofu veel steviger kan worden. Je kan hierdoor flink experimenteren met de mogelijkheden van het product, dit is ook een van de redenen waarom het zo populair is.

Originele tofu

Deze vorm is waarschijnlijk de vorm die iedereen kent. De originele tofu is aan de enigszins zachte kant, waardoor het veel sneller smaken kan opnemen dan de andere soorten. Een ander voordeel is ook dat deze soort door de redelijke zachte structuur het best in de buurt komt van de structuur van vlees. Toch zal deze originele tofu het meeste worden gebruikt in heerlijke warme soepen of gebruikt worden als ‘beleg’.

Harde tofu

Zoals eerder gezet bevat deze vorm tofu een stuk minder water dan de traditionele vorm van tofu. Dit zorgt dan weer voor andere mogelijkheden om dit veelzijdige product te gebruiken. Denk maar eens aan het feit dat je hierdoor deze blokjes kan bakken en frituren. Doordat de structuur veel harder is, neemt het veel minder vocht en smaak op, waardoor de typische tofu smaak gegarandeerd blijft. Ook kan je deze vorm veel beter snijden en opmaken dan de vorige vorm, waardoor het de ultieme manier is om je gerechten tot het volgende niveau te brengen.

Silken tofu

Tot slot heb je de silken tofu, waarschijnlijk kan je het al een beetje raden aan de naam. De vorm is het tegenovergestelde van de vorige besproken soort en gaat om een enorm zachte versie van tofu. Het grootste nadeel hiervan is wel dat het voor een groter gedeelte bestaat uit water, waardoor het een stuk minder voedingsstoffen bevat. Hierdoor wordt deze versie ook niet veel gebruikt, maar kan het wel weer gebruikt worden voor speciale gerechten.

Een voedingscoach vertelt over de voedingswaarde van tofu

Als het aan de voedingcoachen ligt moet dit product steeds vaker verwerkt gaan worden in producten door het goede evenwicht aan voedingswaarde, maar aan de andere kant ook de grote mogelijkheden die dit ingrediënt te bieden heeft. Zo vertelt een voedingscoach dat tofu, zoals eerder verteld, heel erg eiwitrijk is. De eiwitten zijn belangrijk voor je spieren en kunnen ervoor zorgen dat deze beter hun kracht houden. Ook zijn er veel mineralen te vinden in tofu, zoals calcium, magnesium, ijzer, fosfor en selenium. Het belangrijkste onderdeel van tofu zijn de vitamines zoals de voedingscoach vermeld. De vitamines die erin zitten zijn onder andere B1, B2 en B9.

Dé manier om op een groene manier ‘vlees’ te ervaren

Dit vindt de voedingscoach lastig om te zeggen. Het is zeker zo dat tofu en vlees op veel gebieden overeenkomen qua vitamines, mineralen en eiwitten. Ook is het voordeel dat je tofu zo kan bewerken dat zelfs de ervaring flink in de buurt komt van de dierlijke producten. Het grootste probleem binnen tofu is het feit dat er geen vitamine B12 in zit. Dit is niet zo heel raar, want deze vitamine zit voornamelijk in dierlijke producten. Het wordt dus ook aangeraden door een voedingscoach om dit aan te vullen met supplementen. Tot slot is het ook nog niet duidelijk of het nu echt zo gezond is als er beweerd wordt. Om het een echte vleesvervanger te noemen wordt hierdoor lastig, maar het is wel de beste manier om toch weer even de ervaring te krijgen van een stukje vlees.

Hoe kom ik eraan?

Tofu is ondertussen steeds meer en beter te krijgen bij supermarkten. Natuurlijk is het de smaak die bepaald of tofu jou bevalt, maar dat is een kwestie van proberen. Wel is het zo dat je meestal alleen maar de harde variant kunt krijgen, waardoor er veel andere opties wegvallen. De andere manier is het door het zelf te maken aan de hand van een recept online. De voedingscoach beveelt dit ook aan, doordat dit een manier is om toch bewuster om te gaan met het feit wat je nu daadwerkelijk in je producten verwerkt. Keuze genoeg om aan je favoriete tofu te komen!


Gepubliceerd: 26-03-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl