Meer bewegen geeft minder kans op overgangsklachten

Partnerbericht

De overgang is een natuurlijk proces. Iedere vrouw krijgt er in het leven mee te maken. Helaas wordt er vaak gesproken over overgangsklachten in plaats van overgangsverschijnselen. Daardoor lijkt het een periode van kommer en kwel te zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Wat kun je zelf doen om overgangsklachten zoveel mogelijk buiten de deur te houden?

Natuurlijk is het vervelend als je af en toe opvliegers hebt. Je krijgt het ineens enorm warm, dat vest móet uit en je wilt zo snel mogelijk de frisse lucht in. Als zich dat af en toe voordoet, is daar prima mee te leven. Dan hoort het er tijdelijk bij en draag je geen dikke truien meer, maar laagjes van dunne hemdjes, truitjes en vestjes.

Hetzelfde geldt voor nachtelijk zweten. Voor stemmingswisselingen, oogmigraine, spierpijn, een kilootje meer en vaginale droogheid. Allemaal verschijnselen die erbij horen en waar je mee om leert gaan.

Dat wordt lastiger als een groot aantal van deze verschijnselen zich steeds vaker voordoen. Als stemmingswisselingen gaan lijken op somberte en soms zelfs op depressie. Als oogmigraine ervoor zorgt dat iemand zich ziek moet melden op het werk. Als opvliegers zich zo vaak voordoen dat dit het dagelijkse functioneren flink in de weg gaat zitten. Dan spreek je niet meer van overgangsverschijnselen, maar van overgangsklachten. Het is de vraag wat je zelf kunt doen om overgangsklachten te voorkomen. Je kunt de overgang niet tegenhouden, maar voor een groot deel kun je met een gezonde levensstijl heel veel bereiken en klachten bij je vandaan houden.

Houd gewrichten soepel en sterk

Het lichaam zit midden in een veranderingsproces. Het oestrogeengehalte daalt, en dat heeft allerlei gevolgen. Denk aan botontkalking dat na de menopauze, het moment dat een vrouw niet meer menstrueert, een flinke vaart krijgt. Het is daarom belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Dierlijke eiwitten zitten bijvoorbeeld in vlees, vis en kaas. Plantaardige eiwitten zitten in onder andere brood, peulvruchten en noten. Vitamine D is ook belangrijk om botontkalking af te remmen. Dat kun je slikken in de vorm van tabletten of druppels, maar het is tevens belangrijk om veel buiten te zijn en regelmatig te bewegen. Aangeraden wordt ruim twee uur per week matig intensief te bewegen. Ga bijvoorbeeld regelmatig wandelen, fietsen, joggen of zwemmen. Kies voor een sport en vergeet ook niet kracht- en balanstraining te doen. Juist dat is goed voor de gewrichten. Je houdt ze soepel en sterk. Overgewicht is natuurlijk niet goed voor de gewrichten, maar je vergroot er ook het risico op alle mogelijke aandoeningen mee zoals hart- en vaatziekten. Door de verlaagde hoeveelheid oestrogeen zijn de vaten kwetsbaarder en door overgewicht wordt dat nog eens versterkt.

Houd spieren actief en daarmee de stofwisseling

Dat overgewicht kan een gevolg zijn van de afname van spiermassa. Je spiermassa neemt sowieso met de jaren af en zeker tijdens de overgang. Dat heeft gevolgen voor de stofwisseling. Spieren verbranden namelijk flink wat calorieën, maar dat wordt dus allengs minder. Je stofwisseling vertraagt en het lijf verbrandt minder calorieën. Je hebt eigenlijk minder calorieën nodig dan voorheen om op gewicht te blijven. Blijf je hetzelfde eten, dan kom je aan. Dat zijn die befaamde overgangskilo’s.

Wat je niet moet doen is maaltijden overslaan en dan maar ‘niet’ eten. Je moet juist goed en gezond eten, maar eet bijvoorbeeld minder koolhydraten. Kies voor verse groenten en fruit en verdeel de maaltijden in kleinere porties over de dag. Op die manier houd je je gewicht prima op peil en kom je gezond de overgang door. Het maakt de kans op klachten een stuk kleiner.


Gepubliceerd: 08-10-2021

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl