Eiwitrijke voeding voor een spoedig herstel na een ongeluk

Partnerbericht

Na een ongeluk wilt u zo snel mogelijk herstellen van uw verwondingen. Hoe kunt u dat het beste doen? Ieder ongeval is anders, dat geldt ook voor het herstelproces. Wat in ieder geval belangrijk is, is luisteren naar het advies van uw arts, neem rust en zorg goed voor uzelf door voldoende te bewegen en eiwitrijke voeding te eten.

Eiwitrijke voedingsmiddelen voor verlies van spiermassa

Stel dat u in coma bent geraakt doordat u bent aangereden of van een stelling naar beneden bent gevallen op de werkvloer. U verblijft hierdoor langere tijd in het ziekenhuis zonder te bewegen. Hierdoor verliest u spierkracht en spiermassa. Uit onderzoek van het Maastricht UMC+ blijkt dat u zelfs na vijf dagen van minimale inspanning al veel spierkracht en spiermassa verliest. Dit is bijvoorbeeld ook zo wanneer u een van uw ledematen heeft gebroken en die tijdelijk niet kunt bewegen.

Gelukkig is dit vaak wel weer snel te herstellen bij gezonde, jonge mensen. Als u voldoende beweegt en eiwitrijke voedingsmiddelen eet, kunt u uw spierkracht en spiermassa binnen zes weken weer opbouwen. Hoe ouder u wordt, hoe lastiger dit wordt. Toch is het ook dan belangrijk om voldoende te bewegen en een eiwitrijk dieet te volgen.

Wat zijn eiwitrijke voedingsmiddelen?

U moet dus meer eiwitrijke voedingsmiddelen eten als u uw spierkracht en spiermassa weer wilt opbouwen, maar waar zitten dan veel eiwitten in? U kunt voor plantaardige of dierlijke eiwitten kiezen. Om u een paar voorbeelden te geven:

  • Noten en zaden, zoals hennepzaad en pinda’s
  • Vlees, zoals rosbief, kipfilet en entrecote
  • Vis, zoals gerookte zalm en makreel
  • Vleesvervangers, zoals seitan, vegetarisch gehakt en vegetarische kipstukjes
  • Peulvruchten, zoals sojabonen en linzen
  • Granen, zoals quinoa en havermout
  • Melkproducten, zoals Parmezaanse kaas en magere kwark

Eieren

Zelfs in sommige groente zitten aardig wat eiwitten, bijvoorbeeld in taugé en boerenkool.

Meestal krijgen we de meeste eiwitten tijdens de avondmaaltijd binnen. Toch is het belangrijk dat u ook in de ochtend en tijdens de lunch probeert om eiwitrijke voedingsmiddelen te nuttigen. Maak bijvoorbeeld eens een eiwitsmoothie met kwark of yoghurt, noten en fruit. Eet daarnaast gevarieerd. Dat is altijd belangrijk, maar al helemaal tijdens uw hersteltraject. Hoe gezonder u eet, hoe sneller uw lichaam kan herstellen.

Eiwitten kunt u dus uit allerlei soorten voedingsmiddelen halen, waardoor u ook als vegetariër of veganist snel weer kunt herstellen. Als u naar een revalidatiecentrum gaat, kunt u daar ook begeleid worden door een diëtist. Deze professional kan samen met u een nieuw eiwitrijk en gebalanceerd eetschema samenstellen.

Blijf in beweging

Als u in een revalidatiecentrum verblijft, krijgt u ook een trainingsschema. Ook wanneer u uit het ziekenhuis wordt ontslagen, krijgt u bewegingsadvies mee naar huis. Vaak moet u nog een aantal keren langs de fysiotherapeut om uw spieren weer op krachten te krijgen. De juiste bewegingsoefeningen helpen namelijk samen met eiwitrijke voeding en een gebalanceerd dieet om uw spierkracht en spiermassa weer op te bouwen.

Extra kosten als letselschadeslachtoffer

U maakt allerlei extra kosten als u een speciaal dieet moet volgen, in een revalidatiecentrum verblijft of meerdere keren naar de fysiotherapeut moet, en dit buiten uw zorgbundel valt. Alle extra kosten die u hierdoor maakt, moeten door de verzekeraar van de tegenpartij worden vergoed.

Een ervaren jurist kan u helpen bij het berekenen van uw totale schadevergoeding. De juristen van JBL&G hebben veel ervaring met complexe schadeberekeningen en helpen u graag verder. Wist u al dat u bovendien recht heeft op gratis juridische hulp bij letselschade? Ook deze kosten moeten door de verzekeraar van de tegenpartij worden vergoed. Maak daar gebruik van.


Gepubliceerd: 24-11-2022

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl