Wat is vitamine B12 en waar is het goed voor?

Partnerbericht

De wereld van vitamines is eindeloos groot. Er zijn zoveel verschillende vitamines op de markt en ze dienen allemaal voor iets anders, soms kun je het overzicht kwijtraken. Dit artikel duikt daarom nu wat dieper in op de vitamine B12 en vertelt je alles wat je er over wilt weten. Waar kun je het voor gebruiken en in welke mate dien je dit te doen? Zo zorgt het voor een goede bloedsomloop en geeft het je energie. Het is een vitamine die noodzakelijk is in een plantaardig dieet, maar daar blijft het niet bij. Klaar om er meer over te weten?

Waar zit vitamine B12 in?

Voordat we gaan uitweiden over wat de vitamine B12 precies allemaal doet voor je lichaam, is het handig om te weten waar je dit in kunt vinden. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, denk hierbij aan melk, eieren, vlees en vis. Het is dan ook belangrijk voor mensen met een plantaardig dieet dat zij deze vitamine aanvullen. Een tekort aan vitamine B12 kan schadelijke effecten hebben op de lange termijn, dus het is goed om te weten waar je deze vitamine nog meer in kunt vinden.

Wat doet vitamine B12 voor je lichaam?

In vitamine B12 zitten veel stoffen die systemen in je lichaam in balans houden. Denk bijvoorbeeld aan je energielevel dat op peil gehouden wordt, je zenuwstelsel, maar ook de werking van je hersens. Zo werkt het enorm goed om gefocust te blijven. Ook zorgt het ervoor dat de werking van DNA in gang wordt gezet, waardoor je eigenlijk zou kunnen stellen dat het een onmisbare vitamine is voor je lichaam. Daarom is het vooral in een plantaardig dieet een mooie aanvulling, maar ook de vlees- en viseters onder ons kunnen een tekort aan vitamine B12 ontwikkelen. Het is daarom goed voor zowel veganisten, vegetariërs, als carnivoren om zeker te zijn over voldoende inname van vitamine B12.

Hoe weet je of je een tekort aan vitamine B12 hebt?

Een tekort aan vitamine B12 resulteert zich regelmatig in bloedarmoede. Wanneer je je regelmatig suf voelt of je niet kan concentreren, dan zou het zomaar kunnen zijn dat er vitamine B12 ontbreekt. Ook zijn lichamelijke mankementen zoals tintelende vingers en/of tenen een veelvoorkomend effect van te weinig vitamine B12. Dit kan zich ook uitdrukken in problemen met je evenwicht en balans. Kortom, de effecten zijn zo duidelijk waarneembaar dat het vaak snel tot je doordringt wanneer je een vitaminetekort hebt. Houd je lichaam dan ook goed in de gaten wanneer deze klachten zich voordoen. Je kunt een tekort  makkelijk aanvullen door tabletten toe te voegen aan je dieet. Zo weet je zeker dat je het op constante basis inneemt en creëer je een energielevel dat op een stabiele wijze wordt onderhouden.

Verschillende vormen vitamine B12

Er bestaan verschillende vormen van vitamine B12. Zo heb je Methylcobalamine en Adenosylcobalamine, dit zijn de twee meest opneembare vormen. Dat betekent dat ze eenmaal in je lichaam niet meer omgezet hoeven te worden door je lichaam zelf, wat betekent dat je minder energie kwijt bent aan het verwerken hiervan. Deze vormen worden dan ook het meeste aangeraden. Let altijd op de hoeveelheid foliumzuur dat aanwezig is in het supplement, dit is namelijk een ingrediënt waar je niet te veel van binnen moet krijgen.

Verschil in kwaliteit

Wat wel goed is om rekening mee te houden is het verschil in kwaliteit van B12 supplementen. Dit is namelijk erg groot en kan dus zeer verschillend uitpakken. Zo kan er in sommige tabletten een te hoog percentage foliumzuur aanwezig zijn, wat nadelig werkt voor je lichaam. Raadpleeg altijd een professional of een adviescentrum zoals b12.nl om advies hierover in te winnen en kies voor zekerheid.

Wist je dit over vitamine B12?

Een interessant feitje over vitamine B12 is dat het zo belangrijk wordt gevonden door het lichaam dat de lever een voorraad van tot wel vijf jaar kan aanleggen. Zo wil het lichaam voorkomen dat je plotseling zonder deze vitamine komt te zitten. Dit geeft ook aan dat je best wel een tijdje door kunt gaan zonder dat je het gevoel hebt dat je deze vitamine moet aanvullen, maar in feite loop je al een tijd rond zonder deze vitamine. Iets om over te waken. Het is het dan ook zeker waard om op tijd in kaart te brengen of je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt.

Waar kan een tekort aan vitamine B12 door worden veroorzaakt?

Dit kan door verschillende dingen komen, maar de meest voorkomende oorzaak is toch wel het feit dat je niet voldoende van deze vitamine B12 in je voeding hebt. Daarnaast zijn een teveel aan alcohol en darmziekten ook iets wat dit tekort kan veroorzaken. Heb je last van de ziekte van Crohn (een ontsteking in de darmen), dan wordt het ook vermoedelijk aangeraden door je arts om extra voedingssupplementen te slikken.

Een te hoge concentratie van de vitamine B12

Te veel van iets is natuurlijk nooit goed, maar kan een te veel van deze vitamine echt schadelijke effecten aanbrengen op de lange termijn? Er is altijd vermeld dat dit geen schadelijke effecten heeft, maar meer recentelijk studies hebben uitgewezen dat een teveel aan vitamine B12 toch nadelige effecten kan hebben op het lichaam. Echter zijn dit geen keiharde feiten en blijft het dus een beetje onduidelijk. Wat natuurlijk wel een gegeven is, is dat je alles het beste met mate kunt doen en je dus houdt aan de voorgeschreven hoeveelheid dat op het supplement of tablet staat aangegeven.

Is vitamine B12 iets voor jou?

Op basis van bovenstaande feiten zou je een afweging moeten kunnen maken of jijzelf voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Als je twijfelt kan het nooit kwaad om hierover in gesprek te gaan met een voedingsdeskundige, om te zien of er in jouw eetwijze voldoende voedsel zit met vitamine B12. Een beetje wijzer worden over de inname van je vitamines kan natuurlijk nooit kwaad.


Gepubliceerd: 04-01-2023

Reactie plaatsen

Naam:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.

 © Voedingswaardetabel.nl