De vegasnack

Ook al slaat de consument steeds vaker een dagje vlees over, dat gedrag zien we zelden terug bij een bezoekje aan de snackbar. De fricandel en de kroket staan al decennia met stip op de eerste en tweede plaats. Voor de vegetarische snackliefhebber valt er tot op de dag van vandaag dan ook niet veel te beleven met weinig tot geen keus. Het ‘frietje met’ gebakken in plantaardige olie (inderdaad 100 % vegetarisch) is de belangrijkste reden voor vegetariërs om de snackbar te bezoeken. Zelfs een kaaskroketje staat niet op het menu. Je moet het doen met een kaassoufflé gebakken in de olie waar al honderden fricandellen in hebben gedreven. Ook vóór de opkomst van het parttime vegetarisme was de kaassoufflé al een hit met een stabiele vijfde plaats in de snacktoptien.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de bevolking (ruim 4 miljoen consumenten) zichzelf ziet als parttime vegetariër. Ook bij een bezoek aan de snackbar zal hij de vleessnack een keertje willen laten staan. Het ontbreekt hem echter aan goede alternatieven. Momenteel moet de vegetariër het in de meeste snackbars doen met een groentekroket of een bami- of nasischijf waar de stukjes vlees zijn vervangen door sojabrokjes. Ook voor de verplichte ingrediëntendeclaratie werden al vaak goedkope sojabrokjes verwerkt, maar deze werden toen nog gewoon als stukjes vlees verkocht. Behalve de kenner proefde niemand het verschil.

Het zijn de cafetaria’s en snackfabrikanten die nog steeds niet veel heil zien in deze interessante en steeds groter wordende doelgroep. Innovatieve vegetarische snacks vind je op de menukaart niet terug. Op het gebied van productontwikkeling valt er op dat terrein nog een wereld te winnen.

Auteur

Gepubliceerd: 01-12-2011

Reactie plaatsen

Naam:
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.
 © Voedingswaardetabel.nl