Wat zijn gezonde recepten?

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. In dit artikel lees je een aantal handige tips om gezonder te eten zonder dat je veel geld kwijt bent in de supermarkt.

Gebruik verse producten

De basis van een gezond recept is het gebruik van verse producten. Kies verder voor ingrediënten met weinig toegevoegde suikers, zout en verzadigd vet.

Een andere tip is om veel te variëren met groente, fruit, noten, zuivel en koolhydraatbronnen, zoals rijst- en pastasoorten. Matig met rood vlees. Daarnaast is het verstandig om dagelijks brood te eten en één keer per week te kiezen voor vette vis, zoals zalm of makreel.

Hoe maak je een gezonde avondmaaltijd?

Een gezonde avondmaaltijd bevat de nodige groenten, vezels, eiwitten en complexe koolhydraten en niet te veel zout en suiker. Maar hoe maak je zo’n gezond recept?

De volgende 5 tips helpen je om gezond te koken.

  1. Kies je groente: vers of diepvries. Dit maakt niet veel uit. Kies bij voorkeur geen crème-variant. De richtlijn is 250 gram groente op een dag.
  2. Kies je koolhydraatbron: Ga het liefst voor vezelrijke voedingsproducten. Zoals zilvervliesrijst of volkoren pasta.
  3. Kies je eiwitbron: zoals kip, mager gehakt, vis of een vegetarisch alternatief zoals tofu. Circa 75 tot 100 gram is voldoende. Sport je veel? Dan neem je wat meer.
  4. Kies je saus: Let op met pakjes en zakjes, deze bevatten vaak veel zout en vet. Ga het liefst voor light-producten, zoals crème fraîche light of kokosmelk light in plaats van gewone crème fraîche of kokosmelk. Pas op met suikerrijke voorverpakte sauzen. (liever niet meer dan 5 gram suiker per 100 ml). Kies het liefst ook voor producten zonder toegevoegde suiker. Onbewerkte keuzes zijn vaak beter.
  5. Gebruik gezonde vetten, zoals olijfolie en bak- & braadolie. Let wel op dat je hier niet te veel van gebruikt. De calorieën tellen al snel op.

In dit overzicht van FIT.nl vind je allemaal gezonde recepten.

Gezonde recepten met weinig calorieën om mee af te vallen

Gezonde recepten om mee af te vallen bevatten veel groente en vezels, eventueel een caloriearme saus en voldoende eiwitten.

De volgende keuzes helpen je hierbij:

  • Kies voor veel groente bij het gerecht. Een goede richtlijn is 200 tot 300 gram.
  • Bij het kiezen van je koolhydraatbron is het belangrijk om vooral de vezelrijke producten te kiezen. Je raakt namelijk sneller vol van volkoren pasta dan van witte pasta. Andere opties zijn volkoren rijst in plaats van witte rijst.
  • Maak het gerecht op smaak door vooral kruiden te gebruiken in plaats van een vette saus. En kies bijvoorbeeld kokosmelk light in plaats van gewone volvette kokosmelk.

Wil je meer weten over gezonde voeding? Bekijk dan de website FIT.nl voor meer handige tips.

Auteur

Gepubliceerd: 14-10-2019

Reactie plaatsen

Naam:
''An egg a day is okay''

0     19-05-2005

Vegetariërs en voeding

0     22-03-2005


nieuwsoverzichtnieuwsoverzicht1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 nieuwsoverzichtnieuwsoverzicht
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Log in en ben de eerste die kan reageren op dit nieuwsbericht.
 © Voedingswaardetabel.nl